onsdag 16. januar 2013

Nyttår


Nyttår!!

Nyttår e jo vikti å frira, å eg tenkte at det hadde vært gudd å feire den med noen gode venner, så eg reise tilbake til Trondhjem vor eg ble invitert med på hyttetur.
Vi reiser til Linesøy en øy vest for Trondhjem. Hvor de hadde 3 hytter, vi blir en god gjeng
Mathias, Ingvild, Raymond, Helga, Emil, Mona, Davids, Marit og meg :-D 3 par og 3 single.
Dette var værdens beste gjeng å feira nyttår med, å eg var så heldig så fekk låft å bli med de. Her på hytta var det utroli fin natur og asmonfere og vi koste oss med mye god mat, å med morsomme spill, å den ene dagen bestemte vi oss får å gå tur, jentene på en å gutta på en, å eg fekk låft å bli med gutta :-P så vi gikk opp på fjelle å tog med kamara får å ta litt kunst bilder (som du kan se nedforbi) å vi klatrer i brate snøtareng, å sklir ned igjen, vi brenner bål, å ler å koser oss, kjempe tur!!..
Så kåm nyttårsaften å skjorte, slips, sjole, sminke å gullbelte ska på. Eg e jo en farig loffer å har så vit en ren tsjorte. Men David som eg delte hemsen med fiksar fort det, han kledde meg opp i fine kler fra karlings, å pludseli ble eg den finaste gutten på hytta ;-)
Jenten gik i nabo hytta får å ta på ansikte (sminken) mens gutta gjor klar hytta får fest, alle gjor en god innsats men ingen kune måle seg opp til det fina dekka bordet, som eg gjor :-P
Vi spiste kalkun å koste oss med tale av David, å andakt av Raymond, etter midag å desser, sat vi oss i stua å spilte fantasi, etter vært beveget vi oss ut vor vi fyrte opp noen aterner, å noe "fyrverkeri" så feiret vi øregangen 2012 2013 med det eg likte best, klemmer ;-) etter en KJEMPE! Tur var det på tide å reise tilbake til Trondhjem, å etter noen timers søvn var det på tide får Loffaren å gå vidare.

Eg begynnte å gå, å fant ut at Røros var neste stor stopp, men så sat kulden meg på prøve å ca etter 20 timer på tur måtte eg gi opp. Med tom mage å et håvent kne, bestemer eg meg får å heike meg til Oslo, så eg begynte å heika, men det viste seg ikkje å være så lett. Eg brukte 3 dager til Oslo fra Røros, det hva 3 dager uten mat, å 3 dageruten søvn, jo eg hadde lust å såve, men med 28 minus å med snø å vind var det ingen plass å slå opp telt å klokka var 3 på natta å ingen å spør om øvenating, så eg sto å heitte å beveget meg får å holde varmen, noen plasser sto eg opp til 7 timer før noen stoppet.. Men eg kåm meg til slutt til Oslo ;-)...

Her kåmme eg meg inn på Bislett vor Sigrid, Karine og Judith venner fra big var hjeme :-)
Eg fekk vaskt meg litt å fikk meg mat å fekk meg ei god seng å såva i :-D (takk Ingvild)
Neste dag bruker eg litt foran tven og såg på ski å bare slappteav, i kvelinga kåm Ingvild hjem med Grandiosa til meg å etter på gikk vi til noen venner av henne vor vi spilte bonaz, så samlet det seg en gjeng på Bislett vor vi sat utøve kvelden :-).
Men etter å fåt låft å ladet opp kreftene var eg klar får å kåmme meg ut igjen, så eg kler meg godt å legge igjen sekken min hos jentene, å beveger meg ned mot Karl johan, eg bestemte meg får å bu på gata i Oslo i 48 time. I de første timene går eg runt å ser etter plasser å såve ute. Men det fant eg ikkje så eg snakkte litt med de andre som var ute på gata å spurte vor de såv, å får å si det sån der de såv kunne ikkje eg såve..
Så eg bestemer meg får å ikkje å såve, eg går runt i Oslo å ser på typisk turist ting, slotte, festningen, akerbrygge, oprahuset osv.. Til slutt kom eg til domkirken som var nattåbent der gikk eg inn å fikk igjen varmen å snakket litt med de andre som var der, klarte også å snike til meg litt søvn når eg såvnet foran altere mens eg bede, så beveget eg meg ned til NSB på Oslos vor eg sat meg ned på et venterom får å såve, der såv eg ca 1 time før politie kåm å veket meg å sa at her hva det ikkje låv å såve, det viste jo ikkje eg, så eg sa at eg ikkje viste det med mi breiaste rogalendings dialekt, å eg fekk låft å gå uten noe bråk, men han som såv på nabostolen ble kastet ut med makt.  To be continued

1 kommentar:

  1. Hei og takk for sist- om du husker oss:)
    Er du i Oslo nå? Spennende å følge med deg!
    Alt godt og Guds velsignelse videre over turen!
    Hilsen Janne og Magnus

    SvarSlett